2019-10-10 06:00Pressmeddelande

Enklare rekryterar toppstyrelse

Styrelsen Styrelsen f.v. Jonatan Schwamberg, Oskar Bjursten, Stefan Lundborg och Erik Wegnelius. Frånvarande: Hans Ohlsson.

Låne- och försäkringsförmedlaren Enklare har växt med drygt 50% under 2019 och tillsätter en ny styrelse. Bolaget står inför en stor digital satsning där flertalet nya techlanseringar väntas under året.

Den senaste tiden har inneburit en stark tillväxt för Enklare. Under 2019 har det investerats kraftigt i flera IT-projekt, vilka planeras att lanseras under fjärde kvartalet. Bolaget går därmed in i en ny fas med stort fokus på digital tillväxt. I samband med att Enklare skiftar fokus och skalar upp tillsattes en ny styrelse med en stark kompetensbas.

– Vi står inför en spännande resa och att tillsätta en stark styrelse med bakgrund i att skala upp verksamheter digitalt känns oerhört viktigt för att lyckas, säger Erik Wegnelius, grundare och vd på Enklare.

Den nya styrelsen består av Stefan Lundborg, styrelseledamot i Kindred och numera styrelseordförande i Enklare samt Hans Ohlsson, koncern-vd på Ellos, Jonatan Schwamberg, chief of e-commerce på Byggmax och Oskar Bjursten, medgrundare av Booli och tidigare affärsområdeschef på UC kreditinformation.

– Vi ser stora likheter mellan vår sektor och den erfarenhet styrelsen besitter. Stefan har gjort en fantastisk resa med flertalet olika varumärken och utlandsexpansioner och jag tror att vi kan lära oss mycket av honom, säger Erik Wegnelius.

För att utmana branschens stora aktörer, som Lendo och Zmarta, satsar Enklare på ett bredare produktutbud. Bolaget siktar på att växa ytterligare 50% år 2020 med målet om att vara den låneförmedlare på marknaden som hjälper sina kunder att spara mest pengar. Ambitionen är att spara minst en miljard innan 2022 räknat från dagens datum.

Om Enklare

Enklare är en låne- och försäkringsförmedlare med kontor i Stockholm och Göteborg. Vi hjälper privatpersoner att jämföra låneerbjudanden från banker och långivare helt kostnadsfritt och med endast en kreditupplysning. Sedan 2014 har vi hjälpt 300.000 kunder att hitta marknadens bästa lånevillkor.

Brand Manager
Malin Josefsson